Ga naar de inhoud
Lichtkogel logo 500px (naar homepage)
Direct naar
  • Home
  • Nieuwe editie
  • Eerdere edities
  • Experience
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
  1. Home ›
  2. Nieuwe editie ›
  3. Hoe kunnen we de publieke dienstverlening verbeteren?

Hoe kunnen we de publieke dienstverlening verbeteren?

Na het toeslagenschandaal en andere affaires in de publieke sector heeft de overheid in de spiegel moeten kijken. Sindsdien wordt geprobeerd de publieke dienstverlening te verbeteren. Behalve het heden is dan ook de toekomst van belang: wat zijn de scenario’s voor 2035? Het kabinet vroeg het rijksprogramma ‘Staat van de Uitvoering’ om een verkenning naar de toekomst van de publieke dienstverlening.

In september 2019, toen het toeslagenschandaal hoog opspeelde in het publieke debat, dienden in de Tweede Kamer elf partijleiders samen een motie in. Zij wilden een parlementair onderzoek naar de problemen bij uitvoeringsorganisaties, een onderzoek dat er inderdaad kwam. Begin 2021 lag het rapport 'Klem tussen balie en beleid’ op tafel. De conclusie: de overheid is de menselijke maat uit het oog verloren door onnodig complexe wet- en regelgeving en het door politici verwaarlozen van de uitvoering ervan. In diezelfde tijd verschenen nog meer rapporten met deze boodschap.

Sindsdien bestiert het ministerie van Binnenlandse Zaken het rijksprogramma Staat van de Uitvoering, dat eens in de zoveel tijd een rapportage uitbrengt. Nieuw is dat begin 2025 een toekomstverkenning verscheen, uitgevoerd samen met het adviesbureau De Ruijter Strategie in Amstelveen. Strategieconsultant Sharda Tewari was betrokken bij de toekomstverkenning, die gevoed werd door gesprekssessies met allerlei uitvoeringsorganisaties, zoals de Belastingdienst, het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en Rijkswaterstaat. Ook werd er gepraat met gemeenten, een ondernemersvereniging als Techniek Nederland en een privaat softwarebedrijf als Microsoft.

Kernonzekerheden

Tewari vertelt dat er twee kernonzekerheden zijn voor de publieke dienstverlening tot 2035. “De eerste is de adoptie van digitale technologie. Is er weerstand of omarmen mensen digitale technologie juist massaal? Ten tweede gaat het om de vraag of de financiële middelen ruim zijn of schaars. Er zijn immers zoveel opgaven waar Nederland voor staat: de woningbouw, de energietransitie, de uitgaven aan defensie. Wat ook meespeelt, is het bulldozereffect: veel fysieke opgaven, zoals onderhoud en vervanging van infrastructuur, hebben we voor ons uitgeschoven. Dat zie je aan de grote aantallen bruggen van Rijkswaterstaat die gerenoveerd moeten worden, en aan de Amsterdamse kademuren waarvan sommige al decennia geen onderhoud hebben gehad.”

Publieke dienstverlening schema

Hoeveel digitalisering?

Ze vervolgt: “Hoewel de toekomst fundamenteel onzeker is, zijn sommige ontwikkelingen wel zeker, zoals de arbeidsmarktkrapte van de komende tien jaar.” Het gebrek aan werknemers is één reden dat digitalisering cruciaal kan zijn om de arbeidsproductiviteit te vergroten. Tegelijkertijd is het volgens Tewari de vraag in welke mate digitalisering een vlucht neemt. “Onder andere omdat we te maken hebben met Europese regelgeving. Maar ook met de vraag: hoe gaan we hier ethisch mee om? En: wil ik als overheid, in het licht van de geopolitieke spanningen met de Verenigde Staten, informatie zetten op een platform dat niet van mij is maar bijvoorbeeld van Microsoft? Ook is het mogelijk dat mensen om wat voor reden dan ook niet meer informatie van zichzelf willen delen dan ze al doen.”

De twee kernonzekerheden leverden vier scenario’s op. Deze scenario’s zijn nadrukkelijk geen voorspellingen, maar ‘plausibele beelden’ van wat er op ons af kan komen. Ze wisselen in de mate van economische groei en investeringen in de dienstverlening, evenals in technologische innovatie. Eén scenario heeft bijvoorbeeld de naam ‘Snelle groeispiraal', met een ijverige omarming van digitale technologie die een groeiende economie verder aanjaagt, met genoeg budget voor de uitvoeringsorganisaties, en een ‘slimme en gepersonaliseerde’ digitale dienstverlening van de overheid aan de burger. Op dit laatste punt kan Denemarken als voorbeeld dienen; het is een land met één online dienstverleningsportaal. Dit maakt het de burger makkelijker dan wanneer elke overheidsorganisatie zijn eigen online domein heeft.

Vanuit de burger

Tewari vertelt dat organisaties aan de hand van de scenario’s zelf kunnen nadenken over hoe ze omgaan met de uitdagingen van de toekomst. “Daarvoor hebben we een handleiding opgesteld, met als kern dat er steeds gedacht moet worden vanuit de burger. Want dáár was het in 2019 met de Kamermotie om te doen.”

Door Jurgen Tiekstra


Sharda Tewari

Sharda Tewari bio

Sharda Tewari heeft een achtergrond in de ruimtelijke ontwikkeling en werkte voor onder andere gemeenten, woningcorporaties en een vastgoedbeheerder. Maar het toekomstverkennen trok haar, en ze werkt nu als strategieconsultant bij De Ruijter Strategie.

sharda@deruijter.net

“De conclusie: de overheid is de menselijke maat uit het oog verloren”

Toekomstverkenning Publieke Dienstverlening 2035

Ontwikkelrichtingen-Publieke-Dienstverlening-2035 800px

Het doel van de Toekomstverkenning Publieke Dienstverlening 2035 is te komen tot een gedeeld beeld van de toekomst tussen politiek, beleid en uitvoerders.

Lees en download deze toekomstverkenning

“Wat ook meespeelt, is het bulldozereffect: veel fysieke opgaven hebben we voor ons uitgeschoven”

“Het is de vraag in welke mate digitalisering een vlucht neemt”

Overzicht van artikelen

Overzicht van artikelen
  • Bacteriën Voorwoord
  • De redactieraad stelt zich voor
  • Bacteriën zijn onmisbaar en nuttig
  • Portretten van de dragers van het leven
  • Het microleven dat wemelt in de bodem
  • De energieke bacterie
  • Kabelbacteriën voor geleiding in je smartphone
  • De kracht van kleine wezentjes
  • Over staal-etende en beton-helende bacteriën
  • Een bibliotheek van bacterie-eters als oplossing
  • De productie van het meest primitieve plantje op aarde
  • Microbiologische zuiveraars van rioolwater
  • Het onzichtbare leven zichtbaar maken

Toekomstgeluiden 275px

Navigatie
  • Schepen als verbinders in een verdeelde wereld
  • De bezem door de data
  • Hoe kunnen we de publieke dienstverlening verbeteren?
Delen
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Bluesky

Over ons

De Lichtkogel is het platform voor de dialoog over trends en ontwikkelingen voor en van professionals die werken aan de toekomst van onze fysieke leefomgeving. Dit platform maakt deel uit van het programma Strategische Verkenningen van Rijkswaterstaat.

Archief

Archief

Service

  • Toegankelijkheid
  • Privacy
  • Verantwoording
  • Cookies
  • Persvoorlichting