Ga naar de inhoud
Lichtkogel logo 500px
Direct naar
  • Home
  • Nieuwe editie
  • Eerdere edities
  • Experience
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
  1. Home ›
  2. Nieuwe editie ›
  3. De rechter als redder op het laatste moment

De rechter als redder op het laatste moment

De trias politica is uit balans: de rechter knapt te vaak het vuile werk op als het gaat om stikstof, PFAS, klimaatverandering of de waterkwaliteit. Dat zegt de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in het advies ‘Met recht balanceren’. Te vaak is de rechter ‘redder in laatste instantie’ en wijst hij de overheid op de letter van de wet. Een wet waarmee de regering en het parlement zelf hebben ingestemd.

Bij voormalig Rli-raadslid Niels Koeman ging de vlag uit toen er in 2024 eindelijk weer eens een juridisch onderwerp op de agenda kwam van de Rli. Welk onderwerp er op stapel stond? De juridisering van de leefomgeving. Oftewel: de talloze rechtszaken over thema’s als stikstof, de waterkwaliteit, klimaatverandering, of de impact van PFAS of gewasbeschermingsmiddelen op de volksgezondheid.

Wetboek

Trias politica

Koeman is oud-hoogleraar milieurecht, voormalig staatsraad bij de Raad van State en tot voor kort raadslid van de Rli. “Met juridisering is niks mis, in de zin dat het recht zo’n belangrijke rol speelt”, wijdt hij uit. “Wees blij, anders woonden we in een bananenrepubliek. Maar het recht helt wel erg over naar één van de partijen in de trias politica. Het zou meer tot de wetgevende macht moeten doordringen dat álle drie de staatsmachten – de wetgevende, uitvoerende en rechtsprekende macht – aan het recht gebonden zijn. Ook ministers, wethouders en ambtenaren zijn eraan gehouden de wetten van dit land in acht te nemen.”

Koeman vervolgt: “Als zij gaan zeggen: ‘We zien wel waar het schip bij de rechter strandt, want politiek komt het me niet goed uit’, dan krijgt de rechter in het maatschappelijk debat de zwarte piet toegespeeld.” Volgens Koeman is dit overigens van alle tijden. “Dit komt door de politieke wens om een bepaald beleid te voeren dat eerder aan de kiezer als belofte is voorgespiegeld. Dat zag je in 2024 bij het Kamerdebat over de asielnoodwetgeving. Een jurist zal dan zeggen: ‘Het beleid is misschien wel mogelijk, maar niet via die bepaling in de Vreemdelingenwet die over noodsituaties gaat.’ Zo’n situatie is exemplarisch: juristen zijn vaak niet zo populair op de beleidsafdelingen van de ministeries.”

Eerder aan het woord

De Rli heeft als taak om regering en parlement te adviseren over strategische vraagstukken in het fysieke domein. De onderwerpen waarover de raad zich buigt, worden vastgesteld in samenspraak met de betreffende ministeries. Dit zijn dus ook de ministeries die over de fysiek-ruimtelijke dossiers gaan die op dit moment zoveel spanningen geven. Koeman: “Het advies van de Rli is: probeer de juridische advisering bij de wetgevende en de uitvoerende macht te versterken. Ook zou de afdeling advisering van de Raad van State versterkt kunnen worden door de toevoeging van een Adviseur-Generaal. In Den Haag bestaat het idee om een speciale commissie in de Tweede Kamer in te stellen die een verzwaarde juridische toets op de wetgeving kan doen. Een nadeel vind ik dat die commissie laat in het wetgevingstraject zit: een ministerie heeft zo’n wet al helemaal voorbereid, de Raad van State heeft er al een advies over uitgebracht, en pas daarna komt het wetsvoorstel bij de Tweede Kamer. De Adviseur-Generaal bij de Raad van State die de Rli voorstelt, zou eerder in het wetgevingsproces aan het woord komen en politiek helemaal onafhankelijk zijn.”

Door Jurgen Tiekstra


Niels Koeman

Niels Koeman

Niels Koeman was van 2012 tot 2024 lid van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur. Tussen 1984 en 2014 was hij hoogleraar milieurecht en ruimtelijke ordeningsrecht aan de Universiteit van Amsterdam. Bij de Raad van State, waar hij tot 2019 staadsraad was, was hij lid van de Expertisekring klimaat.

info@rli.nl

Met recht balanceren

Is het de wetgever, het bestuur of de rechter die het milieubeleid bepaalt? Diverse rechtszaken over milieukwesties – zoals de klimaatzaak van Urgenda, zaken rond stikstof, bestrijdingsmiddelen of Schiphol – laten zien dat het bewaken van de rechtsstaat te eenzijdig bij de rechter is komen te liggen.

Bron: Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (2024) Met recht balanceren

Download en lees het advies

“Het recht helt wel erg over naar één van de partijen in de trias politica”

"Dat komt door de politieke wens om een bepaald beleid te voeren dat eerder aan de kiezer als belofte is voorgespiegeld"

"Het advies van de Rli is: probeer de juridische advisering bij de wetgevende en de uitvoerende macht te versterken"

Overzicht van artikelen

Overzicht van artikelen
  • Financieren van duurzaamheid Voorwoord
  • De redactieraad stelt zich voor
  • Geld voor groen
  • De weeffouten van ons geldstelsel
  • Investeren in een gezonde bodem
  • “Voorkomen is immers beter dan genezen”
  • Certificaten voor het vastleggen van CO2
  • Nederland gaat onderhandelen met de natuur
  • “Schade voorkomen of verzekeren is geen kwestie van of-of”
  • Wooncoöperatie maakt natuurinclusief wonen betaalbaar
  • EU Taxonomie Wat zijn de nieuwe regels voor vergroening?
  • Iedereen waterbewust en zelfredzaam
  • “Het veranderpotentieel is gigantisch”
  • Publieke investeringen als hefboom voor privaat geld
  • Co-financiering van een zanddijk op Texel

Toekomstgeluiden logo

Navigatie
  • Het grote belang van de kleinste stadsbewoners
  • Betere besluiten met de toekomst aan tafel
  • De rechter als redder op het laatste moment
Delen
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Bluesky

Over ons

De Lichtkogel is het platform voor de dialoog over trends en ontwikkelingen voor en van professionals die werken aan de toekomst van onze fysieke leefomgeving. Dit platform maakt deel uit van het programma Strategische Verkenningen van Rijkswaterstaat.

Archief

Archief

Service

  • Toegankelijkheid
  • Privacy
  • Verantwoording
  • Cookies
  • Persvoorlichting