Is liften terug van weggeweest?
In 2024 bestaat het programma Strategische Verkenningen van Rijkswaterstaat, waar de Lichtkogel een onderdeel van is, vijftien jaar. Dat is een mooie mijlpaal! Het programma verkent ontwikkelingen in onze omgeving op de lange en korte termijn, die van betekenis kunnen zijn voor onze organisaties. Zoals het project F’kes Meerijden, dat faciliteiten biedt om liftend naar de plaats van bestemming te reizen. Met als doel: duurzaam mobiliteitsgedrag stimuleren en vervoersarmoede bestrijden.
Liften van A naar B. Dat is iets wat mensen in de jaren zestig deden, toch? Nou, niet helemaal. In de Noord-Brabantse streek De Kempen blazen ze liften anno 2024 nieuw leven in. Dit gebeurt vanuit Brainport Bereikbaar, een uitvoeringsorganisatie voor de 21 regiogemeenten in de streek. De organisatie startte op basis van de vraag ‘Hoe kunnen we verkeer beter spreiden en mensen verkeersdrukte laten mijden?’ verschillende projecten op om duurzaam mobiliteitsgedrag te stimuleren. Een van deze projecten is F’kes Meerijden. “F’kes Meerijden is een innovatief liftproject”, vertelt projectleider Eline Swinkels. “Het voegt liften toe aan het bestaande regionale vervoersaanbod, zoals de fiets, de auto en het openbaar vervoer.”
Geen duimen, maar zuilen
Het concept van F’kes Meerijden is eenvoudig: gebruikers kiezen voor de gewenste richting op een liftzuil, waarna deze digitaal verschijnt op een lichtkrant. Lifters hoeven dus niet met hun duim omhoog langs de weg te staan. “De liftzuilen van F’kes Meerijden zijn herkenbaar, veilig gelegen en goed verlicht voor instappers”, legt Swinkels uit. Het project is gestart met zes liftzuilen, verspreid over een aantal kleine dorpskernen. Volgens Swinkels is dit nog maar het begin. “De ambitie is om een fijnmazig netwerk te creëren met dorpshubs, zodat lifters vanuit alle kleine kernen kunnen meerijden naar de grotere kernen.”
Liften in landelijk gebied
De keuze voor een landelijk gebied als De Kempen is volgens Swinkels een bewuste. “We zien dat het openbaar vervoer hier de afgelopen jaren is afgeschaald, dat het autobezit hoog is en dat er een hoge mate van sociale cohesie is.” Dat laatste is vooral belangrijk, omdat het een forse drempel om te liften wegneemt: veiligheid. “Het is voor mensen laagdrempeliger als ze bij iemand in de auto kunnen stappen die ze persoonlijk kennen.”
Of liften een waardig alternatief is voor het bestaande vervoersaanbod, vindt Swinkels moeilijk in te schatten. “Dat moet de toekomst uitwijzen. Maar het zou een mooie aanvulling kunnen zijn. Een kers op de taart.”
Door Dennis Orsel
Delen
Eline Swinkels
Eline Swinkels werkt als senior adviseur mobiliteit bij Accent adviseurs, een adviesbureau voor de fysieke leefomgeving. In opdracht van Brainport Bereikbaar heeft zij zich als projectleider verbonden aan het liftproject F’kes Meerijden.
F'kes meerijden
‘F’kes meerijden’ is een vervoersconcept waarmee je liftend door De Kempen kunt reizen.