Spoorzoeken en de weg vinden
Bewegwijzering? Nee, Heleen Buijs en haar collega’s bij Mijksenaar noemen het wayfinding. De weg vinden, dat begint bij de mens in haar of zijn omgeving. Buijs vraagt zich daarbij of, waarom en hoe we ons bewegen als deelnemer aan het verkeer. Hulpmiddelen, zowel analoog als digitaal, kunnen fietsers helpen om de weg te vinden in het fietslandschap van de toekomst, dat nu wordt bedacht en gemaakt. Buijs leidt ons langs vier nieuwe ontwikkelingen.
FietsPadvinder
Rust een fietser en een fiets uit met apparatuur en laat haar of hem daarmee een route scannen. Dat is het idee van BAM Infra en Royal HaskoningDHV, de initiatiefnemers van de FietsPadvinder. Doel is om de openbare ruimte veilig en leefbaar te maken en houden. De sensoren in de scanapparatuur maken een puntenwolk van de omgeving waar allerlei data uitgehaald kunnen worden: de breedte van de weg, boogstralen en hellingen, de soort verharding, bewegwijzering, objecten op of bij het fietspad. De data zijn bedoeld voor beleidsmakers, die daarmee zicht krijgen op de kwaliteit en de veiligheid van de fietsroutes in hun gemeente of provincie.
i goingdutch.bike/fietspadvinder
CycleAI
In Lissabon is heel weinig fietsinfrastructuur. Er zijn ook nauwelijks fietsroutes. Maar bewoners willen wel graag fietsen in de stad. CycleAI zorgt ervoor dat bewoners dankzij kunstmatige intelligentie (AI) kunnen zien wat veilige routes in Lissabon zijn. Dat werkt zo: de website legt steeds twee beelden van Google Maps Street View voor aan mensen met de vraag welke van de twee locaties aantrekkelijker is voor fietsers. Iedereen kan meedoen, crowdsourcing dus. Een AI-model analyseert die resultaten en herkent welke elementen op de foto’s ervoor zorgen dat een route veilig is of niet. CycleAI is schaalbaar naar andere steden en landen.
Metrostijl
Bewegwijzering voor de fiets kennen we. Nieuw is om die vorm te geven in de stijl van de metro. In veel steden, zoals Milaan en Parijs waar nog niet veel bewegwijzering voor de fiets is, wordt deze metrostijl nu toegepast. Denk daarbij aan fietskaarten in verschillende kleuren die op elkaar aansluiten, met begin- en eindpunten en namen voor die punten. Mijksenaar werkte aan een metrostijl voor de fietssnelwegen in Nederland en testte die op de F261 tussen Tilburg en Waalwijk. De bewegwijzering geeft aan wat de tussenliggende punten zijn en waar op de route de fietser zich bevindt. De opkomst van de metrostijl gaat gelijk op met de groei van het aantal e-bikes en snelfietsroutes.
i sjees.nl/snelfietsroutes/f261
Bikemap
Door goede bewegwijzering kun je een route volgen en tegelijkertijd van de omgeving genieten. Het Nederlandse netwerk van fietsknooppunten is daar een goed voorbeeld van. Naast netwerken van paaltjes en papier zijn er applicaties met user-generated fietsroutes, zoals Bikemap. Iedere fietser kan er haar of zijn eigen fietsroutes voor stad en platteland mee maken en vervolgens delen met anderen. Hierdoor is Bikemap een verzameling van de mooiste en meest inspirerende routes wereldwijd.
Door Hilde Roothart
Delen
Heleen Buijs is industrieel ontwerper en projectleider bij Mijksenaar, bureau voor wayfinding. Haar ontwerpoplossingen zijn gericht op gebruikers en ondersteunen mensen bij het oriënteren en navigeren. Bij Mijksenaar werkt ze onder meer aan projecten voor fietsparkeren, -routes en -hubs en aan Cycling Dialogues by Mijksenaar.